Dagens ord


Ansvar väger tyngre än frihet - Responsibility trumps liberty

20 feb. 2010

Låt oss leva hedonistiskt!

I en form som Rousseau senare kopierar i Avhandling om ursprunget till olikheten mellan människorna, skisserar Lucretius en tavla över kulturens och civilisationens födelse och framsteg. Under den första tiden tvingar frånvaron av lagar, regler och rättvisa människorna att leva som vildar, oförmögna att tänka i termer av det gemensamma bästa. Utan att det uttalas helt tydligt betraktar filosofen rätten som ett renande av relationerna mellan människor. Elden, familjen, vänskapen, språket, medkänslan sammanfaller med framväxten av städer, alltså civilisation. Övergången från nomadism till bofasthet.

Mars behåller likväl sin roll, trots framstegen för Venus: så jagar människorna exempelvis efter ära och makt. Därigenom uppkommer krig och politiskt våld. Tillsammans med kungarna framträder gudarna, politik och religion samverkar. Metallerna möjliggör såväl teknologins skapande verktyg som konflikternas destruktiva vapen. Vävnadskonst, klädskick, jordbruk och andra praktiska kunskaper är tecken på utveckling och framsteg. Människorna frigör sig från naturen och blir alltmer kultiverade.

I denna historiska tablå över den mänskliga andens framsteg vinner Venus mark, utan att för den skull driva Mars på flykten. Musikens födelse markerar för Lucretius att människorna öppnar sig för alla njutningar: en glädjefylld mänsklig samvaro i direktkontakt med naturen, skratt under trädens lövverk, munterhet i förening med dans; sång och instrumentalmusik firar triumfer, välståndet ökar i takt med framstegen på haven, uppkomsten av avtal möjliggör kontrakt, rättvisa och därmed stöd och allianser - idel hedonistiska instrument i vardande. Uppfinnandet av skriften, poetiska berättelser, förfinandet av livet i allmänhet... målning, skulptur, odlande av intellektet och fullkomnande av människans utveckling. Är det inte just vad Rousseau beskriver när han skisserar sitt porträtt av naturtillståndet, innan hans anklagelser mot civilisationen börjar?

Epikurismen försöker återfinna detta idylliska tillstånd, när människorna nöjer sig med vad de har och begränsar sina njutningar till tillfredsställandet av begär som är lätta att uppfylla. Ackumulationen av ting korrumperar civilisationen och får männsikorna att begära lyx, överflöd, saker utöver det nödvändiga. När de önskar sig mer än vad som är rimligt och strävar efter att tillfredsställa begär som varken är naturliga eller nödvändiga, dras de in i ett förbannelsens maskineri av lidande, smärta, plågor. För att återfinna visdomens väg, som följer de lärdomar naturen ger, måste man gå via Epikuros. Låt oss innan vi dör - denna tragiska sanning - leva i enlighet med vad naturen lär oss: hedonistiskt. [min kursivering]

(s. 271-272)

Ur Michel Onfray, Antikens visdomar: Filosofins mothistoria, del 1. Nya Doxa, 2007. Översättning av Jim Jakobsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar